Ett enkelt och hållbart liv

Att leva ett enkelt och hållbart liv


söndag 21 juli 2013

Ramadan och 2/5 dieten.

Idag läser jag en artikel av Sebastian Hagberg i Helsingborgs Dagblad, där Mohamad Majzoub i en intervju förklarar fördelarna med Ramadan.

- Det är meningen att man ska lida. Men när man klarar att säga nej till något så mår man bra efteråt. Man lär sig att behärska sig.

- Många styrs helt av sina lustar och så får de ångest efteråt för att de inte klarat att stå emot. Fasta är inte bara bra för den personliga utvecklingen. Den tvingar en till förståelse för dem som har det allra svårast. De som har hungern och törsten som ständig följeslagare.

                                                                            ..........


Jag som äter 2/5 förstår att det ligger mycket i detta. Jag har fått en helt annan distans till mat och jag har upptäckt att jag har förmågan att välja, att jag inte slaviskt måste följa kroppen.
För bara två månader sen var jag en ivrig förespråkare av mat varannan timme.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar