Ett enkelt och hållbart liv

Att leva ett enkelt och hållbart liv


torsdag 18 juli 2013

Helylle och präktigt..... men kanske sant!

Eftersom jag har semester hinner jag att tänka igenom det jag tror på. Jag hinner se skönheten i enkelheten och har dessutom kommit på den ultimata lösningen på vår överexploatering av jordens resurser:) Ju, jag tror att det ligger till såhär: Vi behöver helt enkelt koppla vårt belöningssystem till företeelser som inte är så kostsamma för planeten vi livnär oss på. Enkelt va?

Kan det vara så att det svenska badvattnet förmedlar samma njutning som det Thailändska om vi hängav oss åt njutningen av det?

Kan det vara så att glädjen i ett härligt fotbad överträffar hänryckningen över att hitta det trettiosjunde par skor billigt på rean?

Kan det vara så att en övernattning í sovsäck under öppen himmel överträffar upplevelsen av en hotellövernattning i Barcelona?

Kan det vara så att tid till rogivande närhet med den man älskar överträffar en shoppingtur till New York?

Kan det vara så att livgivande samtal i det gamla köket överträffar glädjen av att köpa ett nytt kök?

Kan det vara så att en pumpning av cykeldäcken och smörjning av cykelkedjan ger samma känsla av fart och frihet som premiäråket i en ny bil?


Belöningssystemet är designat att pytsa ut dopamin så att vi blir nöjda/lyckliga när någonting inträffar som överträffar våra förväntningar och när ni upplever något nytt och oväntad.
Vi skulle kunna välja vilken nivå vi vill lägga oss på.......vad fick vi annars den fria vilja till?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar