Ett enkelt och hållbart liv

Att leva ett enkelt och hållbart liv


måndag 15 juli 2013

Att sortera i källaren istället för att köpa nytt

Idag var jag på väg till den lokala storloppisen driven av en nästan okontrollerbar lust att fynda. Jag har precis flyttat och är just nu extra medveten om att inköp av nya tillhörigheter ligger långt, långt ner på min prioriteringslista. Jag har helt enkelt saker så att klarar mig livet ut. '

Ändå kan det vara hur lätt som helst för mig att övertyga mig själv om att jag bara ska göra ett litet fynd och sen lämna loppisen. Ofta slutar det med att jag kommer hem med flera stora fynd istället och det handlar ofta om ting som jag definitivt hade klarat mig utan.

Med tanke på mina nya livstillsval bestämde jag mig för att stanna hemma och fokusera på att sortera  källaren istället. Att ta hand om det jag redan har, istället för att köpa nytt. Det gick trögt i början och jag kände mig inte alls motiverat. Efter en stund blev jag riktigt upplivat av arbetet. Det är kul att se vad man har och att upptäcka sådant som man trodde att man slängt för länge sen.

I samband med 2/5 dieten har jag gått ner 6 kilo i vikt och jag hittade tre par byxor som passade perfekt och några tunikor. Jag sorterade även ut sådant som det är dags att göra sig av med och lämnade en gul klänning till en loppis som huserar i trappan bredvid. Jag tror att damen där kan sälja den åt mig.

Idag har jag alltså istället för att konsumera helt i onödan, kollat vad jag redan har. Det känns väldigt meningsfylld.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar