Ett enkelt och hållbart liv

Att leva ett enkelt och hållbart liv


tisdag 16 juli 2013

Jag vill ju ändå tillhöra min flock

Under natten har jag haft tillfälle att fundera lite extra över vad det innebär att ha sämre tillgång till monitära medel. Min rädsla är, just nu, att jag inte kommer att kunna hänga med på det mina vänner och familj gör, konserter, resor, spa-helger och sånt eftersom jag inte kommer att ha råd med det.

Med dagens citat påminner jag mig själv om att det faktiskt ändå är ett förnuftigt val jag gjort.
Björn Forsberg, omställningsforskare och författar säger såhär: Vi måste överge tron på att vi ska kunna lösa de stora utmaningarna vi står inför med hjälp av tillväxt och konsumtion - samma system och tankebanor som skapat krisen.

Vi kan inte heller tro på att tekniken och politiken kommer att ta hand om det åt oss. Vi måste börja med oss själva - om vi aldrig får en inre förändring kommer inte samhället att förändras. - För detta krävs stort mod.

I förlängningen kan vi då få fler som tar modiga politiska beslut. Som det är nu vågar våra politiker inte ta det ledarskapet för samhällsklimatet tillåter inte det. - Vi måste ställa oss frågan om vad som ger tillvaron mening och vad utveckling är. Vad vi menar med välfärd? Är det att köpa mer julklappar för varje år eller kan det betyda något annat?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar